Modele biznesowe – pierwszy krok do skalowania
Kiedy modele biznesowe wymagają zmiany?
- Korzyści lub wyróżniki Twojej oferty nie są zrozumiałe dla klientów.
- Pomimo dobrego produktu lub usługi z trudnością docierasz do klientów.
- Sprzedaż realizuje cele, ale działy operacyjne nie nadążają za rozwojem.
- Nie udało się osiągnąć punktu rentowności lub zadawalającej marży.
- Istnieją obszary firmy, którymi ręcznie sterujesz lub sam wykonujesz.
Czego wymaga skuteczna zmiana modelu biznesowego?
- Po pierwsze zapewnienia powtarzalności i skalowalności modelu.
- Następnie przetestowania zmian na rynku, na przykład w drodze pilotażu.
- Finalnie – operacjonalizacji zmian modelu w kluczowych procesach firmy.
Powyższe zmiany to pierwszy krok do skalowania biznesu. Przy jego budowie posługujemy się metodologią Business Model Canvas, Lean Canvas Model i narzędziami Blue Ocean Strategy. Będący rezultatem prac, kompletny model zawiera:
- określenie powtarzalnego produktu i jego potencjału rynkowego,
- wyróżniki oferty i ewentualną barierę kopiowania przez konkurencję,
- definicję docelowych klientów, ich segmentację oraz model cenowy,
- wybór kanałów sprzedaży oraz sposobów retencji i rozwoju klientów,
- listę kluczowych działań, zasobów i ról w firmie do realizacji oferty,
- kluczowe strumienie kosztów i przychodów oraz ścieżkę dojścia do rentowności.
Zacznij od oceny potencjału.
Następnie dobierz zakres wsparcia.
Model biznesu
Projektowanie lub piwot istniejącego modelu biznesowego. Adaptacja do zmian rynkowych.
Walidacja rynkowa
Przygotowanie i realizacja testów rynkowych przed wdrożeniem zmian do modelu.
Wdrożenie zmian
Wdrożenie zmian modelu w całej organizacji. Zabezpieczenie funduszy i motywacji zespołu.